Primair proces

Het primaire proces omschrijft wat de cliënten doormaken van binnenkomst tot ze weer naar huis gaan. Onderstaand hebben wij een overzicht gegeven van de processen die plaatsvinden tijdens onze cursussen. Deze processen zijn voor al onze cursussen gelijk. Al vindt bij de ene het proces over een periode van acht weken plaats en bij de andere cursus in een periode van een weekend. De hulpvraag en de vaardigheden waarmee de cliënten binnenkomen en weer naar huis gaan varieert per cursus. Bij de cursus ‘Omgaan met overgewicht’ komen de gasten binnen met de vraag: hoe kan ik gezonder eten en daardoor afvallen? En gaan ze naar huis met vaardigheden om dit vorm te geven in hun dagelijks leven. Waarin ze ook nog kennis hebben opgedaan over de oorzaken, effecten en gevolgen van hun huidige en nieuwe eetstijl. Voor de cursus ‘Gezond snoepen, het kan’ ligt deze vraag natuurlijk anders. Elke cursus en elke gast heeft zijn eigen vraag en zoekt naar eigen antwoorden. Deze worden aan het begin van de cursus besproken en naderhand geëvalueerd. Het primaire proces laat in essentie zien hoe het veranderingsproces er uit zal zien. Dit is onderstaand in een schema weergegeven.

 

Het koken met de ouders en kinderen vorm zoals gezegd het primaire proces van de organisatie. Bovenstaand is nader uitgelegd hoe dit proces eruit ziet. Het primaire proces kan gezien worden als het aspectsysteem en de secundaire processen kunnen worden gezien als subsystemen, deze subsystemen maken het mogelijk dat het primaire proces plaats kan vinden. De subsystemen zijn hieronder uitgebeeld. 

 

 “Food for Good” is een open systeem, de organisatie staat constant in contact met de buitenwereld. Allereerst is hier het contact met de werkelijke eigenaar van de grond. Daarnaast is er contact nodig met de leverancier van het eten, de mensen die het stuk grond netjes houden en het belangrijkste natuurlijk de doelgroep. Contact met de doelgroep is zelfs voor de werkelijke ontmoeting erg belangrijk, de brieven moeten goed zijn doorgekomen om zo vertrouwen op te bouwen. Wanneer de doelgroep is gearriveerd zijn daar de pedagogen en de kok om contact te leggen met ze. Naderhand is contact ook in trek omdat er nog nieuwsbrieven de deur uit gaan voor de feesten gedurende het hele jaar en de eventuele nieuwe thema’s van de cursussen. 


Maak een gratis website Webnode